Dane adresowe:

Muzeum Saturn w Czeladzi
ul. Dehnelów 10
41-250 Czeladź
tel.: 32 265 42 93, 32 265 42 98
e-mail: muzeumczeladz[at]gmail.com

Jesteś na: Strona główna / Aktualności

Aktualności

16 CZE 2020

KLIK - SATURN. Rzecz o pewnym moście.

Od najdawniejszych czasów człowiek spotykał się z koniecznością sprostania praktycznym wymogom życia, wśród których ważną rolę pełniła potrzeba przekraczania rzeki. Jeśli więc na początku mowa o historycznych mostach, rozmiłowanym w historii Czeladzi od razu przyjdzie na myśl obiekt zwany mostem Gawła łączącym oba brzegi Brynicy. Zachowane w źródłach wzmianki o tym moście stanowią najstarsze informacje dotyczące nazw z terenu Czeladzi.

Bohaterem aktualnych rozważań jest natomiast konstrukcja wrosła w czeladzki krajobraz z górą ponad 40 lat temu. W 1976 roku rozpoczęto prace przy przebudowie czeladzkiego odcinka trasy E-22 (międzynarodowej drogi przebiegającej przez miasto, prowadzącej od przejścia granicznego w Olszynie w byłej NRD do przejścia granicznego w Medyce z dawnym ZSRR). Efektem zakrojonej na szeroką skalę modernizacji układu drogowego była rekonstrukcja urbanistyczna starej części Czeladzi. Rok później oddano do użytku drugie pasmo jezdni na obecnej ul. Stanisława Staszica oraz wyremontowany most o konstrukcji płytowej monolitycznej przeznaczony dla ruchu kołowego wraz z wydzielonymi pasami ruchu dla pieszych. Pierwotna jego forma składająca się tylko z jednej nitki uległa znaczącym przeobrażeniom w zakresie ustroju nośnego. W pierwszym bowiem rzędzie nadlano warstwą betonu skrajne podpory, czyli przyczółki. Podstawowe zadanie polegające na maksymalnym odciążeniu konstrukcji zostało wykonane przy użyciu bardzo nowoczesnej i stosunkowo drogiej wówczas metody betonu sprężonego (tzw. kablobeton) charakteryzującej się celowym wprowadzeniem sił wewnętrznych – cięgien sprężających - po częściowym lub całkowitym stwardnieniu mieszanki betonowej, a następnie ich przekazaniem na konstrukcję głównie przez docisk za pomocą specjalnych systemów zakotwień. W rezultacie przebudowy zwiększono nośność mostu oraz szerokość poprzez dobudowanie drugiej nowej nitki, na której wytyczono ruch motorowy w stronę Siemianowic Śląskich.

wszystkie aktualności rejestr zmian wiadomości

Redakcja strony: Aktualności Rejestr zmian

  • Podmiot udostępniający informację: 
  • Pierwsza publikacja:  
  • Aktualizacja publikacji:  
  • Wytworzenie publikacji:  
  • Zatwierdzenie informacji:  
Drukuj Liczba odwiedzin: 56

Obsługa i nadzór techniczny: IntraCOM.pl